Újra közeleg az allergiaszezon

Ujra-kozeleg-az-allergiaszezon_1_edit.jpg

Az allergia nem más, mint az immunrendszer bizonyos allergénekre való túlzott reakciója, ami járhat az orrnyálkahártya gyulladásával, és érintheti a hörgőrendszert is. Az allergia kialakulásának oka általában genetikai, ám a különböző környezeti hatások – például a fokozott légszennyezés vagy a városok nehézkes szellőzése – növelhetik kialakulásának kockázatát.

Mi váltja ki az allergiát?

Az allergia során a szervezet téves immunválasszal védekezik olyan anyagokkal szemben, amelyek a szervezetre ártalmatlanok, és egészséges emberek esetében semmilyen reakciót nem váltanak ki. Az allergiát okozó anyagokat allergéneknek nevezzük, ilyenek lehetnek többek között a különböző pollenek, penészspórák, atkák, különböző élelmiszerek, mikroorganizmusok, vagy a háziállatok szőre.

A leggyakoribb allergiás tünetek

A tünetek különbözőek lehetnek annak függvényében, hogy az allergének melyik szervből váltanak ki allergiás reakciókat. A pollenek, illetve az atkák általában a légutak vagy a szem gyulladását okozhatják, tüsszögést vagy szemirritációt váltva ki a betegből. Súlyosabb esetekben az allergén a tüdőbe kerülve asztmás tüneteket is kiválthat. Más allergének a bőrt vagy az emésztőrendszert is irritálhatják.

Légúti allergiás tünetek lehetnek:

• Orrfolyás
  • Tüsszögés
  • Orrdugulás
  • Köhögés
  • Fulladás
  • Nehéz légzés

Az allergia felismerése

A légúti allergiák diagnosztizálásakor fontos szerepe van annak, hogy a beteg mikor milyen tüneteket tapasztal. Amennyiben a kellemetlen, orrfolyással, tüsszögéssel, esetleg szemgyulladással járó tünetek csupán az év egy bizonyos időszakában jelennek meg, könnyen lehet szó szezonális, pollenek által kiváltott allergiáról. Amennyiben az allergiás tünetek évszaktól függetlenül állandóan jelentkeznek, úgy lehet szó a háziporatka ürülékére való, esetleg állatszőr- vagy más jellegű allergiáról is.

Fontos a fül-orr-gégészeti vizsgálat

Amennyiben nem megfelelően kezelik az allergiás tüneteket, úgy komolyabb, elhúzódó gyulladásos panaszok is jelentkezhetnek. Éppen ezért javallott, hogy fül-orr-gégészeti vizsgálat előzze meg a leghatásosabb orrcsepp, orrspray vagy más allergiagyógyszer kiválasztását.

Miért forduljon fül-orr-gégészhez?

• Amennyiben egy készítményt rosszul alkalmaznak, akár arcüreggyulladás is jelentkezhet. Kérjen tanácsot orvosától a kórós szövődmények elkerülése érdekében!
  • Antihisztaminok, dekongesztánsok a nyálkahártya túlzott szárazságát okozhatják. Konzultáljon orvosával, mielőtt ilyen gyógyszereket használna!

Amennyiben allergiás tüneteket tapasztal magán, jelentkezzen be az Ezüstfény Klinika fül-orr-gégész szakorvosaihoz online, egyszerűen!