Rejtélyes fehér foltok a bőrön: a vitiligo

Rejtelyes-feher-foltok-a-boron-a-vitiligo_2_edit.jpg

A Föld lakosságának nagyjából 1-2%-át érinti, ami hazai viszonylatban 100-200 ezer embert jelent. Nem fertőző, gyógyíthatatlan bőrbetegség. Könnyen felismerhető a test különböző részein kialakuló, szabálytalan alakú, fehér foltokról. Világnapja is van június 25-én. Ez a vitiligo.

Hogyan alakul ki a vitiligo?

A vitiligót a pigmenttermelő sejtek működési zavara okozza. Az úgynevezett melanociták képtelenek előállítani melanint, a bőr, a haj és a szem színéért felelős festékanyagot. A betegség vezető tünete az érintett bőrfelület pigmentvesztés következtében történő kifehéredése.

A vitiligo bármilyen életkorban kialakulhat, de jellemzően 10 és 30 éves kor között jelentkeznek az első tünetek. Leggyakrabban az arcon és a kézfejen jelentkezik, de szinte bárhol felbukkanhat. Megjelenése alapján az egészen apró, izolált foltoktól a szinte teljes testre kiterjedő, szélsőséges formát is ölthet. Sokan tévesen kozmetikai vagy esztétikai problémának gondolják, de a vitiligo valójában egy sokkal összetettebb jelenség.

bőrgógyászat budapest magánrendelés

A vitiligo okai

A vitiligo pontos kiváltó okai máig nem ismertek, de a legnépszerűbb elmélet szerint a betegség hátterében autoimmun eredet feltételezhető. Ez azt jelenti, hogy a test természetes védelmi rendszere támadja meg a pigmenttermelő sejteket.

Emellett családi halmozódás is megfigyelhető, vagyis a vitiligo örökletes tényezőként van jelen a családok kórtörténetében. Ez számszerűsítve azt jelenti, hogy a vitiligós szülő gyermeke 30%-os eséllyel lesz érintett a betegségben.

A betegséget a fokozott stresszel, traumákkal és meggyengült lelki állóképességgel is összefüggésbe hozták. A lelki problémák azonban nemcsak a tünetek súlyosbodásában játszhatnak szerepet, hanem a betegség következményei is, hiszen sok esetben megnehezítik az egyén önelfogadását és társadalomba való beilleszkedését, a munkavállalást és a párkeresést.

A klinikai diagnózis folyamata

A bőrgyógyász szakorvos feladata, hogy a kórtörténet részletes felgöngyölítését (betegségek, traumák, stressz, kezelések) és a fizikai vizsgálatot követően felállítsa a diagnózist. Mivel több betegség, illetve gyógyszeres kezelés kísérőtünete lehet a fehér foltok kialakulása, ezért néhány esetben differenciáldiagnózisra van szükség, ami kizárja más lehetséges kórképek fennállásának valószínűségét.

A vitiligo mellett gyakran jelentkeznek társbetegségek, ezért felállított szakorvosi diagnózis esetén érdemes tovább vizsgálódni a háttérben lappangó pajzsmirigybetegség, cukorbetegség, vérszegénység felderítésére.

A vitiligo kezelése

A vitiligo gyógyítására jelenleg gyógyszeres kezelés nem létezik. Bizonyos eljárások állnak rendelkezésre, amelyek alkalmazásával a pigmenthiány több-kevesebb sikerrel csökkenthető. Az esetek döntő részében több hónapos kezelés és többféle hatóanyag végigpróbálása vezet a klinikai tünetek javulásához– ám a siker így sem garantált. Így legalább ilyen fontos a betegség elfogadása, és a vele való együttélés kialakítása.

Milyen kezeléseket alkalmaznak manapság a vitiligo tüneteinek javítására? Legnépszerűbbek a helyi szteroidkezelések és a helyileg ható immunmodulánsok, de sajnos minden módszerhez mellékhatások társulhatnak.

A betegség kezdeti szakaszában még több esély lehet a repigmentációra, így a fehér foltok szteroidos kenőcsök hatására visszapigmentálódhatnak. Amennyiben a vitiligo a testfelület legnagyobb részére kiterjed, a depigmentáció jelenthet megoldást, amelynek során a melanint lebontó hatóanyagokat alkalmaznak.

Ha gyanúja szerint Ön is ebben a ritka bőrbetegségben szenved, keresse fel az Ezüstfény Magánklinika bőrgyógyászati rendelőjét Budapesten! Kiváló szakorvosaink felállítják a klinikai diagnózist, és segítenek az esetleges társbetegségek kiszűrésében.