Cipővásárlás az ortopédia szemszögéből

Cipo-kivalasztasa1.jpg

Cipővásárlás esetén a divat gyakran felülírja az egészségügyi szempontokat, pedig a lábunk egészségére egész életünk során szükségünk van. A lábak állapota meghatározza a helyváltoztatást és végső soron önellátó képességünket, ezért a lábbelik kiválasztásánál elengedhetetlen az anatómiai sajátosságok figyelembevétele. De melyek a megfelelő lábbeli kiválasztásának szempontjai, és hogyan őrizzük meg hosszú távon lábaink egészségét? Most a divatlapok trendjelzői helyett orvosi megközelítésű ajánlást olvashatnak a cipőkről.

Milyen az ideális lábbeli?

Az első és legalapvetőbb szempont, hogy a cipő kényelmes legyen, és ne nyomja a lábat. Cipővásárláskor mindig gondoljunk arra, hogy a kiválasztott lábbeliben minden nap járni, gyalogolni fogunk, ezért a kényelmetlen cipő nemcsak lábunk egészségét veszélyezteti, hanem jó közérzetünket is kockára tesszük vele. A valóban az egészségünket szolgáló, minőségi kényelmi cipők nem a legolcsóbbak, de megéri beruházni rájuk, hiszen a lábproblémák kialakulását is hatékonyan megelőzik.

A lábbeli talpa szintén sarkalatos pontja a cipőválasztásnak: a túl puha és a túl vékony talp sem ajánlott, ezek ugyanis az Achilles-ín gyulladását idézhetik elő; a vastag, merev talp pedig amiatt okozhat lábfájdalmakat, hogy nem segíti eléggé a lábfej átgördülési mozgásfázisát.

A hölgyek bánatára a magas sarkú cipők sem tartoznak az ortopédiai szempontból elfogadott ajánlások közé. A magas sarkú cipő rendszeres viselése a testsúlyt a sarok és a láb középső része helyett az előlábra terheli, ami a talpizmok meggyengülését, a láb szerkezetének deformitását eredményezi. A magassarkú viselésének másik hátulütője, hogy az előrecsúszó és szűk előrészben feltorlódó lábujjak szintén torzulhatnak. Ortopédiai szempontból az ideális sarokméret nem haladja meg a 3-4 centimétert.

Sokak számára meglepő lehet, de téveszme az is, hogy a teljesen lapos talpú cipő egészségesebb opció magassarkú társánál. A sarok nélküli balerinacipő viselése természetesebb állapotnak tűnik, de ne feledjük, hogy már nem a természet lágy ölén, hanem civilizációs betontengerben élünk, ezért szükség van egy ütközőfelületre, vagyis sarokra, ami felfogja az ütközés során keletkező erőket, így azok nem terhelik az ízületeket.

Az ideális lábbeli kiválasztásához tehát leginkább az arany középutat érdemes megkeresnünk, hogy új cipőnk ne legyen se túl alacsony, se túl magas sarkú, se túl merev, sem túl puha talpú.

Mikor forduljunk ortopéd szakorvoshoz?

A kiindulópont, hogy ismerjük anatómiai sajátosságainkat, így azzal is tisztában vagyunk, hogy rendelkezünk-e valamilyen lábdeformitással, legyen ez akár lúdtalp, ami a láb boltozatos szerkezetének hiánya, bütyök, ami elsősorban genetikai eredetű, vagy akár sarokdőlés. Amennyiben ezek a deformitások olyan mértékűek, hogy nehezítik mindennapjainkat, és visszatérő fájdalommal járnak, érdemes felkeresni az ortopédia magánrendelést.

Az ortopéd szakorvos több fronton is be tud avatkozni a fájdalom enyhítése érdekében, például ortopédiai segédeszközök ajánlásával. Az egyik legelterjedtebb a lúdtalpbetét, amely hatékonyan segíti a lúdtalppal élők fájdalommentes mozgását. Súlyosabb deformitások esetén az ortopéd orvos személyre szabott gyógycipőt is rendelhet, amelyet kifejezetten a rendellenesség függvényében, a beteg igényeihez igazítva készítenek el. A gyógycipőkkel kapcsolatban megragadt nézet, hogy nem esztétikusak, és orvosi jellegük is szembetűnő, de a mostani gyógycipők már egyáltalán nem ilyenek, és sok esetben a modern trendeknek megfelelő, esztétikus kialakítással rendelkeznek. Sokszor azonban a gyógycipő viselése sem elegendő, és a fájdalom tartós megszüntetéséhez rendszeres lábfej- és lábizomtornára van szükség – az ehhez tartozó gyakorlatokat szintén ortopéd szakorvos írja elő.

A lábat érintő betegségeket könnyebb megelőzni már gyerekkorban a megfelelő lábbeli viselésével, mint utólag kezelni, de ha nem sikerült, és később a deformitások kellemetlen következményeivel kell szembenéznünk, keressünk fel egy megbízható ortopédust, aki modern orvostudományi módszerekkel hatékonyan segít megszabadulni a fájdalomtól!