A 3 leggyakoribb nyári fülprobléma

A-3-leggyakoribb-nyari-fulproblema-FOKEP.jpg

A nyárról általában a felhőtlen szórakozás, a fesztiválok, a vízpartok közelsége jut eszünkbe, de a legszikrázóbb napsütés közben is beárnyékolhatja életünk nyaralását a fülfájdalom. Nyáron jellemzően különböző fülbetegségekkel keresik fel a fül orr gégészetet, de melyek ezek, és hogyan védekezhetünk ellenük? Cikkünkből kiderül.

A fülben ragadt víztől a gyulladásig

A fülproblémák a fül más-más területeit érinthetik, és tünetek szintjén is különböző mértékben jelenhetnek meg, az egészen enyhétől a súlyosabbakig.

• Fülben rekedt víz

Talán ez a legáltalánosabb panasz a nyári szezon során, hiszen akár a természetes, akár a medencevíz, de a hajmosás során még a hálózati víz is a fülünkbe kerülhet, ahonnan aztán nem távozik. Ez azért is problémás, mert a bejutott víz feláztatja a hallójáratot, és eltávolítja a természetes, savas védőrétegét, így szabad utat biztosít a megtapadó baktériumoknak. A természetes vizek esetében az a veszély is fenyeget, hogy homok vagy egyéb szennyeződés kerülhet a hallójáratba.

A fülben ragadt víz a fülgyulladások előszobájának tekinthető, és hosszú távon komoly szövődményekkel járhat, ezért különösen fontos, hogy ha a házi praktikák kipróbálása után sem szűnik meg a probléma, forduljunk minél előbb fül orr gégész szakorvoshoz!

• Halláscsökkenés

A hallásromlás is gyakori probléma, amit a fesztiválok zaján túl a nyári meleg is előidézhet. Hogyan? Természetesen nem közvetlenül: a meleg hatására fokozódik a faggyútermelés, ami a fülzsír mennyiségének növekedését eredményezi. Ha ez nem tud hatékonyan ürülni a fülből (például megkeményedik), akár nagyobb fülzsírdugó is keletkezhet, ami a halláscsökkenés mellett további kellemetlenségeket okozhat.

• Hallójárat-gyulladás

Az úszófülnek is nevezett külsőfül- vagy hallójárat-gyulladás az egyike azon betegségeknek, amelyeket az előbb vázolt két tényező külön-külön és együttesen is okozhat. A fülgyulladásra önmagában akkor is van esély, ha felázik vagy sérül a fül érzékeny hámrétege, ez pedig szabad utat nyit a kórokozóknak.

De ha a fülbe jutó víz már meglévő fülzsírdugó mögé kerül, ami a hatására megduzzad, és elzárja a kijáratot, szinte borítékolható, hogy további egészségügyi problémákkal kell számolnunk, hiszen a víz beragad, nem tud távozni a fülből. Ilyen esetekben ne kockáztassunk: vegyük minél hamarabb a fülészet felé az irányt, ahol szakszerű ellátásban részesülhetünk!

Hogyan védekezhetünk a fülbetegségek ellen?

Ha betartunk néhány egészségügyi tanácsot, hatékonyan megelőzhetjük a komolyabb fülproblémák kialakulását.

• Ha ismerjük egyéni érzékenységünket, érdemes úszás előtt paraffinolajat cseppenteni a fülbe, amely növeli a hallójárat víztaszító képességét, így kevesebb eséllyel reked a víz a fülünkben.
  • Ugyanez a tanács érvényes abban az esetben, ha fülzsírosodásra hajlamosak vagyunk. A paraffinolaj oldja a fülzsírt, és hígabb állapotban könnyebben tud távozni.
  • Mechanikus védelmet jelent a személyre szabott füldugó készítése. Ez tökéletesen alkalmazkodik a fülünk anatómiai tulajdonságaihoz, és megakadályozza a víz bejutását.

Sokszor azonban még az óvintézkedések betartása mellett sem kerülhető el a fülbetegségek kialakulása. Ha kellemetlen tüneteket észlel (éles vagy enyhe fülfájdalom, fülrecsegés, láz, hallástompulás), keresse fel fül orr gégészeti magánrendelésünk weboldalát, és – táblázatunk segítségével – foglaljon kényelmesen, online időpontot!