Nyári fürdőzés az intim higiénia szempontjából

strand_edit.jpg

Gyakori tévhit, hogy a nőgyógyászati fertőzések hátterében a természetes vizekben vagy a strandon, uszodában, illetve gyógyfürdőben való ücsörgés áll. Valójában jóval inkább a nedves közegben hosszabb ideig történő tartózkodás segíti elő a káros mikroorganizmusok szervezetbe való bejutását és megtelepedését.

A természetes vizekben, illetve a jól tisztított strandokon vagy gyógyfürdőkben való fürdőzés általában nem jár különösebb fertőzésveszéllyel. Ugyanakkor megváltoztathatja a hüvelyi környezetet, vagyis a savas közeg lúgos irányba terelődik, emiatt csökken a hüvely védekezőrendszere, és mindez kedvező feltételeket teremt az egyébként is jelenlévő baktériumok vagy gombák elszaporodásához. Az ebből az okból jelentkező kellemetlen tünetek nem jeleznek igazi fertőzést.

Ezzel ellentétben a nem megfelelően tisztított strandvízben viszont már fennállhat a veszélye annak, hogy ártalmas baktériumok által okozott komolyabb nőgyógyászati fertőzést kapjunk el. A leggyakoribb nyári fertőzések közé tartoznak a Candida, a bakteriális vaginózis, az e-coli okozta hólyaghurut és a különböző gombás fertőzések, melyek többnyire olyan kellemtlen tünetekkel járnak együtt, mint az égető, csípő, vagy viszkető érzés, megváltozott színű, állagú, mennyiségű vagy szagú hüvelyi folyás, vörös szeméremajkak, gyakori vizelési inger vagy alhasi fájdalmak.

Amennyiben a fent említett panaszok néhány nap után is fennállnak, ajánlott minél előbb nőgyógyászhoz fordulni.

Hogyan előzzük meg a nőgyógyászati fertőzéseket a fürdőzés során?

• A (várandós) kismamák számára fontos, hogy óvatosabban, kevésbé zsúfolt vizekben fürdőzzenek, mert a megváltozott hüvelyflóra miatt a baktériumok könnyebben megtelepedhetnek a hüvelyben.
  • Cukorbetegség vagy inzulinrezisztencia esetén, illetve azok számára, akik fogékonyabbak a fertőzésekre, érdemes tejsavas készítménnyel hüvelyöblítést végezni strandolás után.
  • Fürdés után kiemelten fontos mindig lezuhanyozni, és mosdóhasználat után alaposan kezet mosni.
  • Csak rövid ideig legyen rajtunk a nedves fürdőruha, és amilyen gyorsan lehet, cseréljük át szárazra.
  • Menstruáció esetén legfeljebb csak a gyengébb napokon való fürdőzés javasolt, illetve fontos, hogy a tampont utána azonnal kicseréljük.
  • Használjunk természetes anyagból készült fehérneműt és saját törölközőt.
  • Fogyasszunk intim higiéniát támogató gyógyteát vagy vegyünk alkalmanként cickafarkfüves, körömvirágos és ecetes ülőfürdőt!