Milyen betegségek szűrhetőek ki az urológiai vizsgálattal?

Milyen-betegsegek-szurhetoek-ki-az-urologiai-vizsgalattal_FOKEP.jpg

Sajnos a mai napig nagyon gyakori jelenség, hogy sokan halogatják az urológiai vizsgálaton való részvételt, vagy a jellemző tünetek hiányában egész egyszerűen nem is gondolnak arra, hogy szükséges volna szakorvoshoz fordulniuk. Pedig a húgyúti, nemi szervi panaszokkal, illetve vesebetegségekkel foglalkozó urológia tipikusan az egyik olyan területe az orvostudománynak, amelynél hatványozottan fontosnak számítanak a preventív célból végzett szűrővizsgálatok. Mind a nőknél, mind a férfiaknál gyakoriak az olyan urológiai betegségek, amelyekre ha nem derül fény időben, később akár visszafordíthatatlan következményeket is vonhatnak maguk után.

Az alábbiakban azokat a leggyakrabban előforduló betegségeket vesszük végig, amelyek diagnosztizálhatóak az urológiai magánrendelésen.

Inkontinencia, prosztatarák, veseproblémák

A nők esetében a legtöbb korcsoportban nagyarányúnak számít az inkontinencia, azaz az akaratlan vizeletvesztés előfordulása, amelynek hátterében egyebek mellett stressz, hormonális változások, illetve örökletes gátizomgyengeség állhat, de esetenként a terhesség és a szülés is hozzájárulhat a megjelenéséhez. Az inkontinencia tünetei sok esetben életmódváltással, intim tornával kezelhetőek, ám az úgynevezett késztetéses (nem elnyomható) vizeletvesztésnél szükséges lehet a gyógyszeres kezelés alkalmazása, súlyosabb esetekben pedig akár műtéti beavatkozásra is sor kerülhet. Az inkontinencia idővel szövődményekkel is járhat, továbbá más súlyosabb betegségek előjele is lehet, ezért a tünetek előfordulásakor mindenképpen javallott rögtön urológushoz fordulni.

A férfiaknál a prosztata gyulladásos, illetve daganatos megbetegedéseivel, valamint megnagyobbodásával kell a legtöbb esetben számolnunk. Ezeket jelző tünetek lehetnek többek között a gyakori és/vagy nehéz vizelés, a vékony vizeletsugár, a vizelés utáni vizeletcsepegés, az elégtelen vizeletürítés érzete vagy akár a szexuális zavarok is. A prosztatabetegségeknél az eset súlyosságából adódóan többféle kezelés alkalmazandó: enyhébb panaszoknál az életmódváltás, a táplálkozási szokások megváltoztatása vagy bizonyos gyógynövény-készítmények szedése is hatásos lehet; a krónikus prosztatagyulladásnál antibiotikumkúrát alkalmaznak, kivételes esetekben pedig a műtéti kezelés is szóba jöhet.

A prosztatarák a férfiaknál a leggyakrabban előforduló daganatos megbetegedés, amely a korai szakaszában még teljes tünetmentes, éppen pedig nagyon fontos a veszélyeztetett kortól az éves szűrővizsgálat elvégzése.

Urológiai vizsgálattal kimutathatóak még különféle vesebetegségek is, amelyek közül a leggyakoribb a férfiaknél és a nőknél is a vesekövesség. Ennek legjellemzőbb tünetei a vesetáji fájdalom, a vérvizelés, a verejtékezés, a hányinger vagy a haspuffadás. A betegség diagnosztizálásához hasi ultrahang-, illetve CT-vizsgálat is szükséges.

Gondoskodjon Ön is időben a preventív urológiai vizsgálatok elvégzéséről – tekintse meg szakrendelésünk foglalható időpontjait, és jelentkezz be még ma!