Mi a jele annak, hogy ki kell húzni egy fogat?

pexels-arvind-philomin-12148417-1.jpg

A fogaink roppant becses kincsünk, amelyek értékére sokan csak azután döbbennek rá, hogy elveszítettek egyet, vagy akár többet. Nagyon fontos, hogy már egészen kiskorban megtanuljuk a helyes fogápolást, belássuk annak szükségességét,  és később is rendszeresen járjunk fogorvosi ellenőrzésre, hiszen a fog esetében is igaz, hogy a megelőzés sokkal kevesebb kellemetlenséggel és kiadással jár, mint a kezelés. Ráadásul a fogaink nemcsak élettanilag nélkülözhetetlenek, hanem esztétikai szempontból is döntő szerepet játszanak az életünkben. Sajnos mégis előfordul, hogy egy fogat nem lehet megmenteni, és ki kell húzni. Mikor válik ez a drasztikus lépés elkerülhetetlenné? Tudja meg blogcikkünkből!

Ha teljesen elhanyagoljuk, biztosan elveszítjük

A fog első számú ellensége a szuvasodás, de mivel viszonylag lassú folyamatról van szó, hosszú évek elhanyagolása kell ahhoz, hogy a fog végképp menthetetlenné váljon, és ki kelljen húzni. Ahogy a fogorvosok mondani szokták: ha megjelennek a maradó fogon a szuvasodás első jelei, de rendszeresen, legalább évente ellenőriztetjük, akkor az a fog még ötven évig fog marad.

A baktériumok, a plakk-képződés és egyéb tényezők miatt meginduló szuvasodás során előbb a zománc, majd a dentin, végül a fogbél is érintetté válik. Utóbbi stádium kínzó fájdalommal jár, mert eléri az idegeket, de szerencsés esetben még így is megmenthető a fog gyökérkezeléssel. De ha a fogállomány kemény része olyan mértékben károsodott, akkora területet érint már, hogy nem bírja el a tömést, a fogat ki kell húzni.

További okok a foghúzásra

A gondos szájhigiéne azért is különösen fontos, mert elhanyagolása nemcsak szuvasodáshoz, hanem fogágybetegséghez is vezethet, amelynek legdrasztikusabb következménye ugyancsak a fogvesztés. A fogágy azon szövetek együttes elnevezése, amelyek a fogat a helyén rögzítik, tehát beletartozik az íny, a csont, a fogcement és a gyökérhártya is. A fogágybetegség folyamata nagyon leegyszerűsítve következő: a fogra lepedék rakódik, amiből pedig fogkő képződik, és mindkettő kiváló táptalajt nyújt a baktériumoknak, amelyek gyulladást váltanak ki. Amennyiben a gyulladás nem kezelhető megfelelően, a fogat el kell távolítani.

Előfordulhat az is, hogy a fogszabályozás miatt van szükség foghúzásra, ha a fogak oly mértékben zsúfoltak, hogy nem férnek el rendesen az állkapocsban. Természetesen erre a beavatkozásra csak legvégső esetben kerül sor, és a korszerű eszközöknek és módszereknek köszönhetően a fogszabályozás céljából kihúzott fogak száma minimális elenyészőnek tekinthető.

Bármilyen okból is kell sort keríteni a beavatkozásra, a tapasztalt szakemberek által szakszerűen végzett foghúzás fájdalommentes, és minimális kellemetlenséggel jár. Vegye fel velünk a kapcsolatot!