A strandszezon kezdetével egyre több a hallójárat gyulladás. Hogyan védekezzünk ellene?

hallójárat-gyulladás.jpg

TUDNIVALÓK A HALLÓJÁRAT GYULLADÁSRÓL:

MIÉRT ALAKUL KI HALLÓJÁRAT GYULLADÁS?

Felnőttek és gyermekek esetében is gyakran előforduló fül-orr-gégészeti probléma lehet nyári időszakban a hallójárat gyulladás. Vannak emberek, akik hajlamosabbak lehetnek a hallójárat gyulladásos megbetegedéseikre. A nyári kánikulában felmelegedett strandolásra alkalmas vizekben elszaporodhatnak olyan kórokozók, amelyek a hallójáratot borító bőr gyulladását okozhatják. Strandolás közben víz juthat a fülbe, amely ha hosszabb ideig a hallójáratban marad feláztathatja a bőr felszínét és ezáltal szabad utat engedhet a gombáknak, baktériumoknak.

Gyakran fülpiszkálóval is megsérthetjük a hámréteget, ezáltal mégkönnyebben elszaporodhatnak a kórokozók. A gyulladást gyakran előzi meg enyhe viszketés, ezt követően váladék képződhet és a hallójárat is beszűkülhet. Heves, lüktető fájdalommal jár együtt. Gyakran kísérheti fülzúgás és halláscsökkenés a gyulladást.

MEGELŐZÉS

A hallójárat külső részén termelődő fülzsír természetes védelmet nyújt a hallójárat bőrfelületeinek, ezért nem szabad fülpiszkálóval maradéktalanul eltávolítani. Fülpiszkálóval kizárólag csak a fül külső részét tisztítsuk. Sose nyomjuk be a hallójáratba, mert anélkül hogy észrevennénk könnyen megsérthetjük a hámréteget.

Fürdés után a vizet távolítsuk el a fülünkből, hogy ne áztassa fel a bőrt.

Azok számára, akik gyakran járnak uszodába vagy sokat strandolnak érdemes egyedileg gyártatni füldugót, ami teljesen lezárja a hallójáratot vagy használjanak úszósapkát.  Mindkét módszer segít meggátolni a víz fülbe jutását. A füldugó használata esetén előfordulhat, hogy a hallójáratban képződő fülzsírt óhatatlanul benyomjuk a hallójárat belső részeire, ezért használat előtt erre legyünk tekintettel.

hallójárat gyulladás

További hatásos módszer lehet, ha fürdés előtt kevés (1-2 csepp) paraffint vagy babaolajat csepegtetünk a fülbe, hogy védőrétegként gátolja a bőr felázását.

HA MÁR MEGTÖRTÉNT A BAJ

Fül-orr-gégész szakorvoshoz kell fordulni, aki kitisztítja a hallójáratot, speciális szívó készülék segítségével eltávolítja a felgyülemlett váladékot és hámtörmeléket. Gyulladáscsökkentő gyógyszeres gézcsíkot tesz a fülbe. A hallójárat gyulladás enyhítésére a hideg borogatás hatásos, azonban nem minden fülfájásnak tesz jót a hideg borogatás. A hallójárat gyulladásnál a hűtés, a középfül gyulladásnál a melegítés segítheti a gyógyulást. Fontos tehát diagnosztizálni, hogy hallójárat gyulladás vagy esetleg középfül gyulladás áll a panaszok hátterében és ettől függően hűthetjük vagy melegíthetjük a fület.

AZ ELLENTÉTES MÓDSZER ALKALMAZÁSA SAJNOS CSAK OLAJ A TŰZRE

Amikor telefonon felkeresnek minket és tanácsot kérnek, hogy mit csináljanak amíg eljutnak orvoshoz. Nehéz javaslatot tenni, mert látni kell a megbetegedett fület, hogy meg lehessen állapítani melyik gyulladás alakult ki. Mikrobiológiai tenyésztés  segítségével azt is könnyen megállapíthatjuk, hogy bakteriális vagy gombás fertőzés alakult ki, hiszen fontos elkülöníteni a kezelés megválasztásához. Más-más kezelés szükséges, hiszen egy gombás fertőzés antibiotikumos kezelése szintén fokozza a panaszokat.

FOGLALJON IDŐPONTOT ONLINE

X. kerület Budapest, Pesti Gábor utca 26.

10 – 16. kerület találkozásánál.

Ezüstfény Magánklinika

Pesti Gábor utca 26.