Az ádámcsutkával kapcsolatos megbetegedések

Az-adamcsutkaval-kapcsolatos-megbetegedesek_2_edit.jpg

Az ádámcsutka a férfiasság egyik szimbóluma, noha a közhiedelemmel ellentétben természetesen a nőknél is megtalálható. Az ádámcsutka valójában a legnagyobb gégeporc, amely védi a hangszalagokat, illetve a gége lágyrészeit. Lássuk, mit is érdemes tudni erről a különleges testrészről, és milyen betegségekre utalhat, ha valamilyen elváltozást érzékelünk a környékén!

Az ádámcsutka mérete

Az, hogy kinek mekkora az ádámcsutkája nem, illetve alkat kérdése. A gégét a férfiak és a nők esetében is védi ez a gégeporc, azonban látványosan kiugróvá csak serdülőkorban válik, elsősorban a fiúknál. Minél nagyobb a tesztoszteronszint valaki esetében, annál látványosabb lehet az ádámcsutka mérete is, azonban ez csupán a hangképzést befolyásolhatja, mélyebb hangot eredményezve. Az ádámcsutka méretének egyéb élettani hatása nincs.

Mit tegyek, ha megváltozik az ádámcsutka mérete?

Noha az ádámcsutka természetes alakjából nem érdemes következtetést levonni, ha mérete felnőttkorban hirtelen megváltozik, az megbetegedésre is utalhat. A gégeporc megnagyobbodása jelezhet gyulladást, jelentkezhet sérülés esetén, de akár pajzsmirigymegbetegedésre, pajzsmirigydaganatra is engedhet következtetni.

Fájdalmas nyelés esetén forduljon fül-orr-gégészhez!

Fájdalmas nyelés kisebb torokfájás esetén is jelentkezhet, ám ha nem szűnő problémáról van szó, a nyelési panaszok más problémára is utalhatnak, akár gyomorégés, gombás fertőzések vagy reflux is okozhatja. Az érzékenységet fokozhatja egy-egy belső sérülés, jeges és forró folyadékok vagy alkohol gyakori fogyasztása, illetve a rendszeres dohányzás. Nyelési panaszok ugyanakkor jelentkezhetnek fájdalom nélkül is, gombócérzést eredményezve a torokban.

A nyelési nehézségek az esetek többségében átmenetiek, és hamar elmúlnak. Amennyiben azonban a kellemetlen tünetek pár hétnél tovább is eltartanak, tanácsos fül-orr-gégészhez fordulni, hiszen azok nem csak komolyabb egészségügyi problémákra utalhatnak, de akár fogyást vagy kiszáradást is eredményezhetnek.

Pajzsmirigyproblémák és gégedaganatok tünetei

A pajzsmirigy közvetlenül az ádámcsutka alatt helyezkedik el, és egészséges állapotában nem látható. Betegség esetén a pajzsmirigy tapintással is könnyen érzékelhetővé válhat, előrehaladott megnagyobbodás esetén akár látványos dudort okozva az ádámcsutka környékén. A pajzsmirigycsomók nagy része jóindulatú daganat, ám akadályozhatják a nyelést, és okozhatnak légúti nehézségeket.

A gombócérzés mindemellett a hangszalagok fölött kialakuló gégedaganatok korai tünete is lehet a torok-, illetve fülfájás vagy légszomj mellett. A gégerák különböző típusainak legfőbb tünete ugyanakkor a rekedtség és a köhögés. Hasonló tünetek jelentkezése esetén mindenképpen forduljon orvoshoz!

Nehezen, fájdalmasan nyel vagy csomót észlel az ádámcsutka környékén? Jelentkezzen be fül-orr-gégészeti vizsgálatunkra online!