A maszkviselés hatása a bőrünkre

A-maszkviseles-hatasa_2_edit.jpg

A maszk már lassan egy éve természetes részét képezi az életünknek, és bár járványügyi szempontból valóban nélkülözhetetlen eszköze a védekezésnek, a tartós maszkhasználatnak megvannak a hátulütői.

A bőrgyógyászok beszámolói alapján az elmúlt évben drámaian megugrott azoknak a száma, akik a maszkviselés miatti bőrproblémákkal fordultak hozzájuk. Az online közösségi térben is egyre többen osztották meg ezzel kapcsolatos tapasztalataikat, és olyan népszerűvé vált a jelenség, hogy el is keresztelték.

Mi az a maskne, és mi köze a bőrhibákhoz?

A maskne az angol mask és acne fogalmak összeolvadásából keletkezett, és a maszkviselés következményeként kialakult gyulladásos bőrhibákat jelöli. Ezek többségében az állon és az állkapocs mentén szimmetrikusan jelentkező gyulladt pattanások, aknék, de a maszk hordása más bőrgyógyászati panaszokat is felerősíthet, például a seborrheás dermatitiszt, a rosaceát vagy az ekcémát.

Mivel Ázsiában a maszkviselésnek a koronavírus-járvány előtt is komoly hagyománya volt, már egy 2006-ban készült szingapúri kutatás lerántotta a leplet ennek lehetséges káros kozmetológiai következményeiről. Az egészségügyi dolgozók körében végzett felmérés során megállapították, hogy a leggyakrabban tapasztalt mellékhatás a pattanások kialakulása, de a mitesszerek és a gyulladt pattanások előfordulási aránya is magas.

A maszkviselés a bőrhibák megjelenése szempontjából optimális környezetet teremt, aminek következtében a takarásban levő bőrfelszínen enyhébb és súlyosabb formákat ölt a bőrirritáció. Ennek vezető oka az arcbőr és a védőmaszk között fellépő mechanikai hatás, amely kidörzsölheti a bőrt és sértheti a felhámot. Ehhez hozzáadódik a meleg, párás közeg, ami a kilégzés után marad, és a pórusok tágulását okozza. Ilyen körülmények táptalaján szabadulnak el és jutnak be a kórokozók a bőrrétegekbe, ahol eltömítik a pórusokat, gyulladást, és ezáltal még több pattanást okoznak.

A tudományos közösségben sincs egyetértés arról, hogy a különböző típusú maszkok mennyire súlyos bőrproblémákat idézhetnek elő, de a maszk anyaga jó kiindulópont lehet. A pamutból készült mosható maszk kevésbé irritálja a bőrt, mint az egyszer használatos sebészmaszkok és a magasabb szűrőképességgel rendelkező FFP2 és FFP3 maszkok, de utóbbiak a vírus elleni védelem szempontjából hatékonyabbak, ezért ahelyett, hogy csökkentenénk a védekezés hatékonyságát, inkább koncentráljunk a megfelelő bőrápolásra!

A maskne megelőzése és kezelése

Jelentősen csökkenthetjük a bőrhibák megjelenésének esélyét, ha a higiéniai szabályok fokozott betartása mellett újragondoljuk arcápolási rutinunkat.

Íme, néhány tanács, ami segíthet!

• Maszk levétele után és felvétele előtt mindig tisztítsuk meg az arcunkat! Ehhez lehetőleg olyan terméket válasszunk, ami nem tartalmaz alkoholt és szulfátokat, vagyis nem szárítja a bőrt.
  • Az arctisztítást követően használjunk gyengéd hidratáló krémet, amit legalább 15 percen keresztül hagyjunk a bőrbe szívódni, és csak utána tegyük fel a maszkot!
  • Ha már kialakultak a pattanások, soha ne nyomogassuk őket!

Amennyiben ezek betartása mellett is súlyos bőrirritáció és gyulladt pattanások jelentkeznek arcbőrünkön, otthoni kezelés helyett vegyük az irányt az Ezüstfény Magánklinika bőrgyógyászatának budapesti rendelőjébe, és kövessük a szakorvos utasításait!