A gyomortükrözésről tárgyilagosan

A-gyomortukrozesrol-targyilagosan-FOKEP.jpg

Amikor valamilyen kontextusban szóba kerül a gyomortükrözés, a legtöbb ember összerezzen, és elutasítóan reagál. Ennek oka minden bizonnyal a félelem, hiszen rengeteg rémtörténet és fals információ kering a köztudatban és az interneten ezzel a roppant fontos és sok esetben elkerülhetetlen gasztroenterológiai vizsgálattal kapcsolatban. Az igazság az, hogy a közhiedelemmel ellentétben a gyomortükrözés sokkal inkább kellemetlen, mintsem fájdalmas, ráadásul érzéstelenítés mellett történik, sőt igény esetén altatásban is végezhető a beavatkozás.

A gyomortükrözés folyamata

A nyelőcső, a gyomor és a patkóbél (a vékonybél kezdeti, legrövidebb szakasza) alapos vizsgálatához olykor mindenképp szükség van gyomortükrözésre, azaz gasztroszkópiára. Az eljárás során egy vékony száloptikás eszközt, egy endoszkópot juttatnak le a nyelőcsövön át a gyomorba, ami nemcsak képet ad az érintett területeken megtalálható szövetek állapotáról, hanem szükség esetén mintavételre vagy kisebb beavatkozások elvégzésére is alkalmas – tökéletes megoldás például a kisebb méretű polipok eltávolítására. A vizsgálat természetesen éhgyomorra történik, és rendszerint nem tart tovább 10-15 percnél. A kialakult ellenérzések miatt sok páciens ragaszkodik az altatáshoz, mivel ez esetben a legapróbb kellemetlenséggel sem kell számolni. Ugyanakkor fontos tudni, hogy altatás kizárólag akkor végezhető, ha az a páciens állapota miatt ez nem ellenjavallt.

gyomortükrözés

Emésztési panaszok, hasi fájdalom – irány a gasztroenterológia!

A gasztroszkópia elvégzése azért is különösen fontos, mert a gyomrot és a bélrendszert érintő betegségek tünetei nem specifikusak. A hasmenés lehet a gyomor és a vékonybél betegségének tünete is, és az epeúti betegségek ugyanúgy okozhatnak hányingert, mint a gyomor vagy a patkóbél betegségei. Ezzel a vizsgálattal pontosan megállapítható a probléma forrása, és máris elkezdhető a megfelelő kezelés.

Milyen panaszokra kell odafigyelni?

Az orvoslásban alarmírozó tüneteknek nevezik azokat a panaszokat, amelyek állapotrosszabbodásra utalhatnak, és azonnali kivizsgálást igényelnek. Az emésztőszerveket érintő alarm-tünetek a következők: gyors, indokolatlan súlyveszteség, étvágytalanság, fájdalmassá váló nyelés, gyakori hányinger és hányás, visszatérő görcsös, erős hasi fájdalom és egyéb indokolatlan hasi panaszok, véres vagy fekete széklet.

Ne halogassa a vizsgálatot, ha szokatlan panaszai vannak vagy a meglévő tünetei egyre súlyosabbá válnak, hiszen megeshet, hogy komoly, akár végzetes betegség húzódik meg a háttérben. Forduljon bizalommal szakrendelésünkhöz, és mihamarabb foglaljon időpontot magánklinikánk gasztroenterológiáján!