5 GYÓGYÍTÓ TIPP SPORTSÉRÜLÉSRE

Cikk16_5gyogyitotippsportserulesre_Borito.jpg

Sárkány ellen sárkányfű! Na de sportsérülésre mit használjunk? Sportolni jó. Hasznos a testnek, segít a léleknek, még ha nem is verseny szinten űzzük. Ma már mindenki megtalálja a kedvéhez, alkatához, napirendjéhez passzoló sportot, legyen az kültéri, edzőtermi, csoportos vagy egyéni testformálás. Heti rendszerességgel végezve tökéletes kiegészítője lehet életmódunknak, pozitív élettani tulajdonságai pedig jó hatással vannak kedélyünkre, fizikai állapotunkra egyaránt. De nézzük, mi történik akkor, ha hiba csúszik a sport-gépezetbe, és a nagy igyekezetben megsérülünk. Mit tegyünk? Mit használjunk sportsérülésre? Segítsünk magunkon, vagy a doktor majd megsegít?

sportsérülés

ELSŐ NAP

MIT TEGYÜNK MOST AZONNAL?

Húzódás vagy izomsérülés esetén a sérült terület feldagad, érzékennyé válik. A legjobb, amit ilyenkor tehetünk – amennyiben úgy ítéljük meg, hogy nincs ennél komolyabb baj -, hogy pihentetjük a területet. Természetesen ez ütközhet akadályba, hiszen ha a Margit-szigeten robbanunk le futás közben, nem elvárható, hogy gondolati síkon a puha ágyunkba teleportáljuk magunkat, valahogy el kell jutnunk odáig. Fontos, hogy ez idő alatt minél kevesebb terhelésnek legyen kitéve a sérült testrész, és a lehető leghamarabb kerüljön nyugalmi pozícióba, adott esetben felpolcolva.

A polcolás technikája – aminek semmi köze a barkácsoláshoz – az érintett terület szívvonal fölé történő emelése, így csökkentve a duzzadást, hogy a folyadékkal teli testrészből az mielőbb távozni tudjon. Ha nem lehetséges a szív vonala fölé helyezni az érintett testrészt, próbáljuk meg minél közelebb tartani azt szívünkhöz. Ha a sérülés természeténél fogva – például ha a tomporunkra estünk, vagy a csípőnk sérült – ez nem lehetséges, fekvő pozícióban párnával ékeljük ki, hogy pihenő állapotban elősegítsük a gyógyulást.

Hűtsük a gyulladást! Ha nincs jég a fagyasztóban, bármilyen mirelit zöldség, hús, gyümölcs – vagy a Jagermeister-es üveg is – megteszi, adott esetben kívül-belül gyógyíthat, de hogy még nagyobb baj ne történjen, puha textíliába burkolva helyezzük azt bőrünkre.

Hasznos ilyenkor a rugalmas pólya, ami minimalizálja a fájdalmat, fixálja a testrészt, és támogatást nyújt a mozgásban. Ha nem szeretnénk múmiaként mozogni az utcán, ma már trendi kötszerek kaphatók, és a teljes gyógyulásig gond nélkül viselhetők.

sportsérülés

MÁSODIK NAP

AMIKOR IGAZÁN FÁJ, ÉS A SZIVÁRVÁNY ÖSSZES SZÍNÉBEN POMPÁZIK

Amikor baleset ér, és szikrázó napsütésben a Göncöl-szekér összes csillag-csatlakozási pontjának csavar bemenetét meg tudjuk számolni, azt gondoljuk, ennél rosszabb már nem lehet. Pedig de. A második napon. Hiába tudjuk, hogy Anyánknak igaza van – neki mindig: nővér volt az „egyesbelen” -, akkor sem tudjuk elfogadni az álláspontját, miszerint: „Fiam ez most azért fáj, mert gyógyul!” Egyszerűen sehogy sem áll össze ez a kettő.

A gyógyulási folyamat akár napokig is eltarthat. Amit tehetünk az az, hogy folytatjuk az első napon dömping-szerűen elkezdett öngyógyítást, cseréljük óránként a jeget, áttekerjük a rugalmas pólyát, megnézzük, van-e a Richteres-dobozban gyulladáscsökkentő aszpirin vagy ibuprophen, és pihenünk. A meleget kerüljük, mert nem tesz jót a gyulladásnak, és csak hátráltatja a gyógyulási folyamatokat. Amennyiben úgy ítéljük meg, hogy a sérülés több „egyszerű” ficamnál, ütésnél vagy izomhúzódásnál, célszerű az internetes orvoslás helyett szakemberhez fordulni.

sportsérülés

HARMADIK NAPTÓL AZ ELSŐ HÉTIG

KICSIT MÁR CSIHAD

Bár a foltok még pompáznak – hiszen Anyánk megmondta: gyógyul! – a duzzanat lefelé tendál. Ekkor már – a rendszeres jegelés mellett – le lehet venni a kötést, és lassú, finom mozdulatokkal el lehet kezdeni az érintett terület óvatos mozgatását, kicsi nyújtását anélkül, hogy bármilyen nyomást gyakorolnánk a sérült területre. Nyújtsuk, mozgassuk minden nap, amíg a testrész mozgása fájdalom nélkül vissza nem tér a rendes kerékvágásba. Fontos, hogy ebben az időszakban megkezdjük a sérült terület mozgatását, különben az izmok letapadnak, és a hosszú, mozgás nélküli állapot merevséghez, gyengeséghez és az izomtömeg csökkenéséhez vezethet.

sportsérülés

EGY HÓNAP UTÁN

UTÓKEZELÉS

A sportsérülések az első napokban okozzák a legnagyobb fájdalmat. Megfelelő kezeléssel – akár otthoni körülmények között – optimalizálható az állapot, de teljesen normális, ha több héten keresztül érezzük a fájdalmat. Vagyis nem normális, mert kinek hiányzik a fájdalom, de alapvetően elfogadott, hogy a gyógyulási folyamat hosszabb lehet. A jegelés-borogatás-hűtés mellett bevethetünk különböző izomlazító, gyulladáscsökkentő krémeket, egyik-másik a kámfornak köszönhetően még az orrunkat is tisztítja, így biztosítja a megfelelő levegőáramlást alvás közben, tehát dupla dinamitnak is felfoghatjuk, ráadásul recept nélkül elérhetőek a patikában, vagy a nagyobb drogériákban.

A mozgás itt már mehet erőteljesebben nyújtással kiegészítve, ennyi idő elteltével a duzzanatnak általában már nyoma sincs. Az izmok viszont sérülékenyek, így mindenképpen javasoljuk a terhelést fokozatosan növelni!

sportsérülés

PROFESSZIONÁLIS KEZELÉS

AZ ORVOS MAGA

Otthoni ellátás ide vagy oda, szerencsés, ha a sérülést orvos is látja. Lehet, hogy fenti információkkal ellátva enged majd el bennünket, de mégis megnyugvás és biztosíték az esetleges szövődmények elkerülésére. Ha mégis az előbbit választjuk, legyünk figyelmesek, és az alábbi tünetek jelentkezésekor mindenképpen viszont feltétlenül forduljunk szakemberhez:

–        erőteljes duzzadás és fájdalom

–        látható deformitás, csomó

–        ropogó, recsegő hang a sérült terület mozgatásakor

–        a sérült rész nem mozog

–        légzési nehézség

–        hányinger vagy szédülés.

Csak bízni tudunk abban, hogy legalább ennyire csinos lesz…

sportsérülés

ezüstfénylogó

Inspiráció: healthline.com

Forrás / Fotó: Google, Pinterest

Szerző: Eat, Move & Smile


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .


Magánklinika a 10 – 16 kerület határán

 

Az Ezüstfény Magánklinika 2014 augusztusában indult. Büszkék vagyunk arra, hogy három és fél év alatt több mint 31000 páciens közel 49000 alkalommal fordult hozzánk egészségügyi problémájával és tisztelt meg minket bizalmával. Családi vállalkozásként mindig a magas színvonal megtartására törekszünk, ezért a páciensközpontú betegellátás mellett, folyamatos fejlesztésekkel és bővítésekkel garantáljuk orvosaink és betegeink számára a lehető legjobb körülményeket a gyógyításhoz és gyógyuláshoz egyaránt. Személyes jelenlétünkkel mindig igyekszünk figyelemmel kísérni pácienseink reakcióit, véleményeit és azt, hogy miben lehetnénk még jobbak. Talán ez az, ami megkülönbözteti magánrendelőnket a többitől. Köszönjük a rengeteg pozitív visszajelzést, ezek sok energiát adnak nekünk a mindennapokban! 2017 ben 24 000 betegellátást végeztünk melyek kapcsán 31 negativ észrevételt kaptunk vagyis a betegek 0,129 % élt kifogással. Sajnos egy kifogásolt eset is sok de mi minden nap azon dolgozunk, hogy betegeink elégedetten távozzanak tőlünk.

Kérjen időpontot online

Kövess minket a Facebookon!

Facebook Pagelike Widget

Copyright © 2018 Ezüstfény Magánklinika